Black Molly Black Molly

Aquainfo.dk

Poecilia sphenops (Black Molly)

Black Molly: En klassiker til det varme selskabsakvarium

Se galleri
*Poecilia sphenops*
*Poecilia sphenops*

En elegant kulsort klassiker

Poecilia sphenops, bedst kendt som Black Molly, er en fantastisk fisk til selskabsakvariet. Den er generelt nem at holde og bevæger sig fredeligt blandt akvariets andre beboere. Den knaldsorte farve giver en utrolig flot kontrast til grønne planter, og deres livlige adfærd gør dem altid sjove at betragte.

Det er dog vigtigt at bemærke, at Black Molly kan være sårbar over for hvide prikker (Ichthyophthirius), især hvis vandtemperaturen er for lav. Holdes de under de rette forhold, er de dog meget nøjsomme og absolutte favoritter hos mange akvarister.

Naturligt habitat og vandværdier

Arten stammer oprindeligt fra Mellem- og Sydamerika, herunder Mexico og Honduras. For at trives optimalt kræver Black Molly relativt høje temperaturer på omkring 27-28°C. De nyder desuden et mindre salttilskud i vandet, hvilket hjælper på deres slimlag og generelle sundhed.

Fodring

Black Molly er altædende, men har et stort behov for grønttilskud. I naturen nipper de ofte alger, og i akvariet bør man supplere med tørfoder indeholdende spirulina eller give dem et skoldet salatblad med jævne mellemrum for at sikre en god fordøjelse.

Adfærd og sociale forhold

De er sociale fisk, der trives bedst i grupper. Det anbefales at holde flere hunner pr. han for at fordele hannernes opmærksomhed. De er ideelle til selskabsakvarier, men man skal være opmærksom på deres appetit på egne unger.

Opdræt og yngelpleje

Som andre levendefødende tandkarper er det nemt at få unger, da hunnerne næsten altid er drægtige, hvis der er hanner til stede. Den største udfordring er at redde ynglen fra at blive spist. Erfaring viser, at man ved at isolere en drægtig hun 1-2 dage før fødslen i et tætbeplantet akvarium kan sikre store kuld på over 50 unger.

Opvæksten kræver god hygiejne og regelmæssige vandskift for at få fiskene op i en ordentlig størrelse. Det er ikke unormalt, at farven varierer en smule i de første generationer, hvorfor nogle akvarister vælger at sortere de unger fra, der ikke er fuldstændig kulsorte.

Fact table

Quick Stats
Familie

Poeciliidae

Slægt

Poecilia

Art

sphenops

Handelsnavn

Black Molly

Levested

Syd- og Mellem Amerika, bl.a. Mexico og Honduras

Længde

5-7cm

Akvariestørrelse

60 liter

Formering

Levendefødende

Yngeltal

40-70

Type

Levendefødende

Billedgalleri

Jeg havde i starten et enkelt par af vilformen, men jeg skiftede til Black Molly efter at hunnen havde nappet en guppyhan eller to.

Jeg havde i starten et enkelt par af vilformen, men jeg skiftede til Black Molly efter at hunnen havde nappet en guppyhan eller to.

*Poecilia sphenops*

*Poecilia sphenops*

Her ses en af mine *Black Molly* hunner.

Her ses en af mine *Black Molly* hunner.

Mollyer fås i mange farvevarianter, her ses en såkaldt 'salt and pepper' type.

Mollyer fås i mange farvevarianter, her ses en såkaldt 'salt and pepper' type.

Kommentarer

Diskussion
Vi gennemser alle kommentarer.
W
Walther
2025-02-17 17:53:52
kan en molly ikke skifte køn?
Aquainfo
Der er mange der har fortalt om primært hunner der er blevet til hanner, men jeg ved ikke om det er reelle kønsskifter eller om det er sent udviklede hanner.
R
Rasmus
2021-09-11 19:43:04
Hej jeg har et 325l akvarie med lidt forskelligt med nogle sorte tetra neon fisk også nogle sorte mollyere jeg har to mollyere der ser en del større ud end de andre og igår var der en der så ud som om den var ved at sprænge men idag kan jeg ikke få øje på den og der er ikke nogle unger nogle steder hvad kan det skylles for regner ikke med de er blevet spist allerede når der typisk kommer 40-50 stk ud af en
Aquainfo
Hej Rasmus. Nu skriver du ikke hvor mange fisk du har i akvariet, men hvis hunnen ikke er "ved at sprænges" længere, har hun sikkert født og enten er ungerne spist eller også gemmer de sig i akvariet. Jeg ved ikke om du har meget bevoksning i overfladen, men det er et populært gemmested for molly-unger. I øvrigt får førstegangs-fødende ikke ret mange unger - kuldstørrelsen vokser typisk med hunnens alder og antal fødsler.
L
Lukas
2021-07-24 15:58:33
Har kun et akvarie med 3 mollyer og nogle hvide skybjerge. hvad skal jeg gøre med den molly der ser meget gravid ud
Aquainfo
Hvis du ikke har andre akvarier hvor du kan flytte den over til, er der ikke så meget du kan gøre. Mollier er alt for store til fødekasser, men hvis du har mange planter, er der en chance for at nogle af ungerne overlever.
J
Jeanne
2017-03-26 15:54:58
Hvornår kan man se på ungerne om de får Lyrehale eller ej ?
Aquainfo
Det er et godt spørgsmål. Jeg kan ikke huske det præcist, men lyren plejer at udvikle sig med alderen. Jeg mener at det starter efter 3-4 uger, men jeg er ikke sikker.
A
Anonym
2013-08-23 16:15:29
Hvodan kan man se forskel på en han og en hun
Aquainfo
Hannen er mindre, har en større rygfinne og en aflang gatfinne.
A
Anonym
2012-07-28 16:14:26
Hvor mange hunner bør en han have?
Aquainfo
Umiddelbart er en helt fint.
J
June
2011-01-08 15:45:12
Vi har Mollyer i guld og sort og jeg synes de alle 5 ser gravide ud, selvom jeg egentlig troede et par af dem var hanner. Hannerne bliver slet ikke runde fortil vel? Vi har sejlfinner også og de er meget nemmere at se forskel på synes jeg. Er der evt andre forskelle end gatfinnen?
Aquainfo
Forskellen på gatfinnen er meget tydelig når fisken er udviklet, så hvis du ikke kan se forskel kan det være fordi de alle er hunner.
A
Anonym
2010-04-22 17:04:36
jeg har et 200 liters akvarium med juvel cichlider og et 50 liters med mollyer hvad skal jeg gøre? skal jeg flytte cichliderne og flytte mollyerne derhen til mollymoren har født eller skal de bare blive hvor de er? har ingen anelse. tak på forhånd! :)
Aquainfo
Jeg ville ikke bytte rundt på fiskene, hvis jeg har forstået korrekt at du har juvelcichliderne i et 200 l og mollyerne i et 50 l. Du skal nok regne med at en del af ungerne bliver ædt, men der er gode chancer for at en del af dem overlever hvis der kun går mollyer i akvariet.
A
Anonym
2010-04-05 18:31:57
kære webmaster jeg har guppyer og mollyer kan de gå sammen med sværddrager? svar hutigst muligt tak!!
Aquainfo
Ja, det skulle de nok kunne. De er lidt mere aggressive end de andre, men det bør kunne lade sig gøre.
A
Annie
2010-03-10 12:50:37
kan de gå sammen med en kampfisk? :)
Aquainfo
Ja, det skulle de kunne. De kræver begge ret varmt vand og så vidt jeg ved generer de ikke hinanden.
H
hans h
2010-01-13 18:04:16
hvordan kan man se om det er lige op over med fødselen
Aquainfo
Hun bliver meget tyk og rund, samtidig med at hun bliver meget nervøs. Jeg har ikke altid selv været heldig med at bedømme Black molly, så måske andre kender en bedre måde.
J
Jonatan
2009-12-22 10:31:36
Vores b.molly'er er Ca 4-5 cm lange hvor mange unger får de så ..`?
Aquainfo
Det kan man ikke forudsige præcist, men omkring 30-50 stykker.
J
Jonatan
2009-12-13 17:10:53
hvor mange unger føder black molly'er hver FØDSEL... ? (<:)
Aquainfo
Det varierer meget, men mellem 50-100 stykker afhængig af størrelse.
J
Jonatan
2009-12-13 16:55:34
føder b.molly'er levende unger eller æg `?
Aquainfo
De føder levende unger.
A
Ann
2009-12-11 13:15:36
Hej... Kan B.Molly-unger og Guppy-unger godt gå sammen? Guppy-ungerne er ca 3 uger gamle.
Aquainfo
Ja, hvis det er unger du har burde det sagtens kunne gå.
U
ulla
2009-06-26 18:45:48
Hvor gamle skal de være før de er helt sorte?
Aquainfo
Det er ikke alle der bliver helt sorte, men dem der gør burde være udfarvede efter 3-4 måneder.
S
Sine
2009-06-22 14:41:18
Mine Black Molly vil ikke spise skoldet salatblad...Hvordan kan det være?
Aquainfo
Det kræver en del tilvænning har jeg hørt - jeg har ikke selv fodret med det.
I
iben
2009-06-19 16:41:36
Er der nogen store forskelle på Black Molly og sort sphenops?
Aquainfo
Nej, ikke i praksis.
P
per
2009-06-14 21:07:05
Hvornår bliver de kønsmodne?
Aquainfo
Jeg er ikke helt sikker - jeg mener de bliver i stand til at formere sig efter ca. 3 måneder, men man bør vente til de er mindst 6 måneder for at få de bedste resultater.
L
Louise
2008-04-30 08:35:29
Jeg har et 54liters akvarium. Jeg har ikke tal på mine guppyer mere da de får unger som bare pokker lige nu. men har 10 Black molly. samt 2 sugemaller
Aquainfo
Så har du rigeligt fisk i det akvarium - jeg ville ikke selv udvide bestanden, hvis jeg var dig.
L
Louise
2008-04-21 22:12:16
kan black molly gå sammen med guppy og neon fisk????
Aquainfo
Ja, det kan de normalt godt. Hvor mange har du og hvor stort er akvariet?
S
simon
2007-07-28 22:59:19
hvordan kender man forskeld på han & hun køn?
Aquainfo
Hannen er lidt mindre og gatfinnen er omdannet til et gonopodium, længere og tykkere end en normal gatfinne. Hunnen har en almindelig gatfinne og er som regel noget rundere om bugen.
S
søren
2007-02-19 15:43:02
æder de guppierne hvis de går sammen
Aquainfo
Nej, de plejer at være meget fredelige.
P
paity
2006-10-22 13:08:06
hvor lang tid går der efter de har parret sig til hunnen føder?
Aquainfo
Jeg har ikke selv nogen pålidelig tidsmåling, men normalt siger man mellem 5 og 8 uger.